Czym jest Krajowy System e-Faktur? Ustawa została podpisana 16 czerwca 2023, jednak dopiero wraz z nadejściem lipca 2024 roku rysuje się przed nami nowa era w światowym systemie fakturowania. Kluczowym graczem staje się Krajowy System e-Faktur, czyli KSeF. W tym artykule zgłębimy jego tajniki i odpowiemy m.in. na pytania, kto będzie musiał korzystać z KSeF oraz jakie wyzwania Krajowy System e-Faktur stawia przed całym sektorem gospodarczym.
Krajowy System e-Faktur (KSeF) to zaawansowany system teleinformatyczny, który umożliwia elektroniczne wystawianie i odbieranie faktur, eliminując konieczność korzystania z papierowej dokumentacji. Krajowy System e-Faktur staje się nieodłączną częścią transformacji cyfrowej, zobowiązując przedsiębiorców, aby z czasem dostosowali się do nowoczesnych standardów rachunkowości. Skąd najlepiej czerpać rzetelną wiedzę o tym, co dokładnie proponuje Krajowy System e-Faktur? Gov, czyli internetowe domeny najwyższego poziomu, przeznaczone dla organizacji rządowych to zawsze najlepsze źródło sprawdzonych informacji. Serwisy informacyjne zakończone adresem gov.pl będą więc najbardziej wiarygodnym miejscem w sieci.
Krajowy System e-Faktur – dla kogo będzie obowiązkowy? Zgodnie z obowiązującymi przepisami zobligowane do korzystania z niego będą określone grupy przedsiębiorców. Krajowy System e-Faktur obowiązkowy będzie dla:
Obowiązek korzystania z KSeF nie dotyczy niektórych podmiotów, takich jak m.in.:
KSeF nie obejmie także faktur wystawianych na rzecz nabywcy, który jest osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej (B2C).
Dokładne zasady i wyjątki można znaleźć w aktualnych przepisach podatkowych. Przedsiębiorcy powinni być świadomi, że korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur stanie się integralną częścią procesu fakturowania dla wymienionych grup podmiotów, wprowadzając nowe standardy w obszarze elektronicznej wymiany faktur. Warto też wiedzieć, że faktura korygująca będzie musiała zawierać numer faktury korygowanej nadany przez KSeF, poza tymi dokumentami, którym nie został nadany żaden numer. Sprawdź dodatkowo wpis na blogu Małe Podatki, który tłumaczy, co to jest faktura zaliczkowa.
Czy KSeF zastąpi JPK?
Nie, Krajowy System e-Faktur (KSeF) nie zastąpi Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK). KSeF i JPK mają różne cele i funkcje, a ich stosowanie jest skierowane do różnych obszarów w kontekście procesów podatkowych. Umożliwienie elektronicznego wystawiania i odbierania faktur to główny cel, jaki posiada Krajowy System e-Faktur. Szkolenie z zakresu sprawnego korzystania z tego rozwiązania może być więc wskazane zarówno dla przedsiębiorców, jak i dla księgowych.
Krajowy System e-Faktur – od kiedy obowiązkowy będzie dla przedsiębiorców? Od 1 lipca 2024 roku będzie obowiązkowy dla określonych grup podmiotów, takich jak czynni podatnicy VAT. Warto zaznaczyć, że od 1 stycznia 2025 roku obowiązek korzystania z KSeF zostanie rozszerzony także na podatników stosujących zwolnienie przedmiotowe oraz wykonujących czynności zwolnione z podatku VAT. Pamiętaj, że nawet jeśli nie jesteś VAT-owcem, to i tak od lipca 2024 roku będziesz musiał pobierać faktury kosztowe z KSeF, które wystawią Ci Twoi kontrahenci. Warto więc dostosować swoje procesy fakturowania do wymagań KSeF zgodnie z harmonogramem wdrożenia. Jeśli potrzebujesz w tej kwestii wsparcia, nasza księgowość we Wrocławiu służy pomocą w zakresie wszystkich zagadnień, które obejmuje Krajowy System e-Faktur. Logowanie do KSeF otwiera dostęp do funkcji takich jak wystawianie, odbieranie i przeglądanie e-Faktur, zarządzanie uprawnieniami oraz sprawdzanie statusu przetwarzania dokumentów.
design by Proformat