Podatek od aut spalinowych to temat, który ostatnio bardzo często pojawia się w przestrzeni publicznej i budzi wiele wątpliwości i niepokoju wśród właścicieli pojazdów. Większość informacji pojawiających się w sieci to jednak często tylko spekulacje. Czy wiadomo, ile wyniesie podatek od aut spalinowych? Kto go zapłaci? Czy warto ufać dostępnym w sieci kalkulatorom podatku od aut spalinowych? Sprawdź w naszym artykule.
Podatek od aut spalinowych zapowiedział już jakiś czas temu rząd PiS w Krajowym Planie Odbudowy, ale obecny rząd ma zamiar z niego zrezygnować. Komisja Europejska nie jest jednak przychylna zmianie stanowiska – Polska jest bowiem jednym z niewielu państw Unii Europejskiej, w którym nie obowiązuje jeszcze opłata od posiadania samochodu. Wielu kierowców z niepokojem zadaje sobie pytanie, ile będzie wynosił podatek od aut spalinowych. Tymczasem obecnie trwają negocjacje w Brukseli dotyczące jego wdrożenia od roku 2025.
Aby otrzymać fundusze ze środków UE na wyżej wspomniany Krajowy Plan Odbudowy, Polska będzie musiała spełnić szereg wymogów, wśród których znajduje się właśnie podatek od aut spalinowych. Stawki będą dotyczyły każdego właściciela pojazdu spalinowego (w tym nowszych aut) oprócz m.in. samochodów wojskowych oraz zabytkowych. Podatek od aut spalinowych nie obejmie także pojazdów przeznaczonych do celów specjalnych oraz jednośladów (motocykli). Kierowców interesuje też kwestia podatku od rejestracji pojazdu. Ta opłata miała w zamyśle zahamować import aut z silnikami Diesla i benzynowymi niespełniającymi norm emisji spalin (chodzi o normę emisji Euro 3 oraz niższą). Podatek od rejestracji auta ma wejść w życie pod koniec 2024 roku. Jeśli masz wątpliwości i pytania dotyczące podatków, odwiedź naszą Księgowość we Wrocławiu. Biuro rachunkowe Małe Podatki służy pomocą.
Polecamy też wpis na naszym blogu: Kwota wolna od podatku
Tymczasem wysokość podatku od aut spalinowych zależeć będzie od poziomu emisji CO2 lub NOx. Celem ma być ograniczenie szkodliwej emisji zanieczyszczeń, których źródłem jest transport. W sieci z łatwością można odnaleźć kalkulator podatku od aut spalinowych, który rzekomo na podstawie roku produkcji samochodu i spełnianej przez ten pojazd normy emisji spalin wylicza kwotę podatku do zapłaty. Trzeba jednak bardzo uważać, ponieważ wiele takich narzędzi wylicza mocno zawyżone stawki, które nie są zgodne z prawdą i sieją dezinformację. Nikt na obecną chwilę nie zna ostatecznych kwot, na które będzie opiewał podatek od aut spalinowych. Wzór na jego wyliczenie będzie jednak najprawdopodobniej bazował na informacjach tj. m.in. rok produkcji samochodu, normy euro danego auta, stopień emisji dwutlenku węgla i tlenków azotu, pojemność silnika, a także to kiedy po raz pierwszy został zarejestrowany pojazd.
Zobacz też popularny artykuł na blogu Małe Podatki: Czym jest oszustwo podatkowe
Podatek od aut spalinowych wzbudza wiele dyskusji i niepewności, gdyż informacje na jego temat są często tylko spekulacjami. Brak konkretnych informacji na temat stawek podatkowych budzi dużą niepewność wśród społeczeństwa. Planowane opłaty rejestracyjne i podatek od posiadania pojazdu są uzależnione od emisji CO2 lub NOx, jednak ich wysokość nie jest jeszcze ustalona. Pierwszym składnikiem nowego podatku będzie opłata rejestracyjna, czyli opłata pobierana podczas rejestracji pojazdu. Ponadto termin wprowadzenia podatku od posiadania pojazdu został przesunięty na drugą połowę 2026 roku, co rodzi dodatkowe pytania o jego realność i implementację. Warto zauważyć, że plany zawarte w KPO mogą ulec zmianie w związku z nową kadencją Sejmu oraz brakiem konkretnych działań legislacyjnych w tej kwestii. Ostatecznie wszystko jest wciąż na etapie planowania, a nie realizacji, co budzi niepewność w kwestii przyszłych zmian w podatkach od aut spalinowych w Polsce. Nasze biuro rachunkowe cały czas śledzi sytuację.
design by Proformat