Pracodawca może zatrudnić pracowników na podstawie umowy o pracę lub umów cywilnoprawnych. W każdym przypadku poza wynagrodzeniem netto, jakie otrzymuje pracownik, pracodawca opłaca też podatek, co daje kwotę brutto. Najwięcej kosztów pracodawca ponosi przy umowie o pracę, m.in. składki emerytalne czy zdrowotne, których wysokość można oszacować na około 20% wartości wynagrodzenia brutto. Sprawdź, co wlicza się w koszt zatrudnienia pracownika oraz czy zatrudnienie pracownika jest dużym kosztem.
Na koszt zatrudnienia pracownika na umowę o pracę składa się:
Chcąc obliczyć całkowity koszt zatrudnienia pracownika, rozumiany jako suma wydatków, jakie pracodawca ponosi w związku z zatrudnieniem oraz utrzymaniem każdego pracownika, należy pamiętać także o innych obowiązkach przedsiębiorcy. Do dodatkowych kosztów zalicza się między innymi:
Powyższe punkty nie dotyczą bezpośrednio miesięcznego wynagrodzenia pracownika, jednak składają się na ponoszone przez pracodawcę koszty związane z zatrudnieniem pracownika oraz jego utrzymaniem i przygotowaniem do wykonywania pracy, o czym początkujący przedsiębiorcy często zapominają, przygotowując się do rozpoczęcia czy poszerzenia biznesu. Aby mieć pewność, że spełnia się wszystkie obowiązki względem pracownika, jednocześnie rozsądnie planując firmowe wydatki, warto korzystać z usług biur rachunkowych, takich jak Małe Podatki. Profesjonalna obsługa kadrowo-płacowa to podstawa w sprawnym rozwijaniu przedsiębiorstwa.
Poza wynagrodzeniem zasadniczym brutto w koszty zatrudnienia pracownika wchodzą też składki na ubezpieczenie społeczne (potocznie składki ZUS).
Składki ZUS finansowane przez pracownika, które pracodawca opłaca w jego imieniu, to:
Składki ZUS, które opłaca pracodawca:
Wartość składek na ubezpieczenie społeczne jest zależna od wysokości jego wynagrodzenia zasadniczego. Na przykładzie płacy minimalnej, która w 2022 roku wynosi 3010 zł brutto – pracodawca opłaca 516,46 zł składek ZUS, a więc całkowity koszt zatrudnienia pracownika wynosi go 3626,46 zł. Dla porównania koszt ten w roku 2021 był równy 3373,44 zł, ponieważ minimalne wynagrodzenie wynosiło wtedy 2800 zł brutto.
W przypadku pracownika zatrudnionego na umowę o pracę na pełny wymiar godzin, którego wynagrodzenie jest równe płacy minimalnej, koszt zatrudnienia pracownika to dla pracodawcy w 2022 roku 3626,46 zł (3010 zł wynagrodzenia brutto + 616,46 zł zaliczek ZUS).
Całkowity koszt zatrudnienia pracownika jest wyższy o około 20% niż wartość jego wynagrodzenia brutto. Przykładowo, w przypadku pracownika, którego wynagrodzenie wynosi 3500 zł brutto, dodatkowy koszt, jaki musi ponieść pracodawca wynosi około 717 zł, czyli łącznie około 4217 zł.
Świadczenia, które pracodawca wypłaca na rzecz pracowników, są w świetle przepisów traktowane jako koszty uzyskania przychodów, co pozwala na odliczenie m.in.:
Należy pamiętać, że świadczenia na rzecz pracowników stanowią koszty uzyskania przychodów w momencie ich zapłaty.
design by Proformat