Prowadzenie działalności gospodarczej we własnym mieszkaniu to coraz popularniejsze rozwiązanie, zwłaszcza dla osób rozpoczynających swoją przygodę z biznesem. Zanim jednak podejmiesz taką decyzję, warto dokładnie zapoznać się z obowiązującymi przepisami i konsekwencjami tego wyboru. Działalność gospodarcza w mieszkaniu ma swoje wady i zalety, które warto poznać przed podjęciem decyzji.
Czy działalność gospodarcza w domu jest możliwa? Jak najbardziej. W najlepszej sytuacji są osoby będące właścicielami danego domu lub mieszkania, ponieważ nie ma wtedy konieczności uzyskania zgody od właściciela. W przypadku, gdy działalność będzie zarejestrowana w domu lub mieszkaniu osoby trzeciej, wówczas osoba mająca do niego tytuł prawny powinna wyrazić na to pisemną zgodę.
Oznacza to, że możliwe jest prowadzenie działalności nawet w wynajmowanym mieszkaniu. Jednak w takiej sytuacji wymagane będą dodatkowe zapisy w umowie, jasno określające sytuację.
Jeśli interesuje Cię działalność gospodarcza w domu, który jest zarządzany przez wspólnotę, powinno się uzyskać jej zgodę na prowadzenie działalności w lokalu mieszkalnym. Może to być konieczne, zwłaszcza jeśli Twoja działalność wiąże się z większym ruchem osób (np. prowadzisz usługi fryzjerskie) lub generuje hałas. Nie wszystkie rodzaje działalności można prowadzić w mieszkaniu. Ograniczenia dotyczą zarówno hałasu, jak i innych czynników uciążliwych dla sąsiadów.
W niektórych przypadkach może być konieczna zmiana przeznaczenia lokalu z mieszkalnego na użytkowy. Wiąże się to z dodatkowymi formalnościami i kosztami. Ponadto prowadzenie biznesu w mieszkaniu może wymagać dodatkowych zezwoleń lub zgłoszenia do odpowiednich organów.
Jaka działalność gospodarcza w domu nie będzie wymagać żadnych dodatkowych formalności, kosztów czy nie narazi nas na skargi sąsiadów? Przede wszystkim „cicha”, czyli umysłowa. Dotyczy to wszelkich prac freelancerskich jak copywriting, tłumaczenia, programowanie, grafika komputerowa czy konsulting. Nic także nie stoi na przeszkodzie, aby firma w domu zajmowała się takimi działalnościami, jak korepetycje, kursy online, coaching czy prowadzenie księgowości.
Ale prowadzenie biznesu w mieszkaniu nie musi ograniczać się tylko do prac umysłowych. W grę wchodzi również sprzedaż produktów bez konieczności posiadania własnego magazynu, czyli e-commerce. Jeśli chodzi o produkcję, tutaj wskazane jest rękodzieło oraz krawiectwo. Można także robić przetwory owocowe i warzywne, zdrowe przekąski, a nawet wypieki domowe.
Tak, jak najbardziej. Taka działalność gospodarcza w mieszkaniu jest bardzo wygodna, trzeba jednak pamiętać o jednej ważnej rzeczy. Jeśli na biuro przeznaczamy część pokoju dziennego, w przypadku wizyty kontrahentów lub klientów nie będzie to wyglądać profesjonalnie i może wpłynąć negatywnie na postrzeganie Twojego biznesu.
W przypadku osób, które pracują mobilnie i nie potrzebują biura, wymagane jest przez prawo posiadanie adresu choćby w celach korespondencji z urzędami. Co robić w takiej sytuacji? Wygodnym wyjściem jest wirtualne biuro. To fizycznie istniejący adres, który będzie dla urzędów oficjalnym dla kontaktów. Nawet prowadzenie biznesu w mieszkaniu nie wyklucza możliwości skorzystania z wirtualnego biura – nie musisz zdradzać swojego adresu zamieszkania! Przykładem jest wirtualne biuro we Wrocławiu Małych Podatków, które daje każdemu przedsiębiorcy poczucie stabilności oraz bezpieczeństwa.
Działalność gospodarcza w mieszkaniu pozwala na odliczenie od kosztów przychodów wielu czynników. Przede wszystkim będzie to ustalony procent od czynszu — wielkość odliczenia jest proporcjonalna do powierzchni wyznaczonej na prowadzenie działalności. Podobnie rzecz się ma z mediami. Jednak należy to zrobić w sposób prawidłowy, aby nie było problemów z fiskusem. Chcesz mieć pewność, że wyliczenia będą wykonane w sposób odpowiedni? Odwiedź Małe Podatki – nasze biuro rachunkowe we Wrocławiu z przyjemnością pomoże Ci w tym zadaniu.
Jeśli chodzi o działalność w domu a podatki, tutaj warto podkreślić, że do odliczenia zalicza się także amortyzacja wyposażenia nabytego w celach prowadzenia działalności. Będą to komputery i meble firmowe, a także różnego rodzaju akcesoria i pomoce. Nie różni się to w żaden sposób od odliczeń, jakie prowadzą firmy działające w specjalnie w tym celu przystosowanych lokalach użytkowych czy w biurowcach.
Jeżeli interesuje Cię firma w mieszkaniu, koniecznie odwiedź biuro Małych Podatków we Wrocławiu. Odpowiemy na wszystkie Twoje pytania i wątpliwości związane z działalnością prowadzoną we własnych czterech ścianach, doradzimy również w kwestiach rozliczeń z Urzędem Skarbowym i ZUS. Miej pewność, że postępujesz prawidłowo i optymalizujesz koszty!
design by Proformat