Top
Strona Główna > Baza Wiedzy > Działalność nierejestrowana – co musisz wiedzieć?

Działalność nierejestrowana – co musisz wiedzieć?

maly_biznes

Od kwietnia 2018 roku można w Polsce prowadzić tzw. działalność nierejestrowaną, nazywaną też czasem firmą na próbę. Jest to nowe rozwiązanie, którego celem jest ułatwienie życia przedsiębiorcom. Co należy wiedzieć, aby bezpiecznie z niego skorzystać?

Co to jest działalność nierejestrowana?

Jest taka forma działalności, której nie trzeba rejestrować w CEIDG. Nie wymaga też wypełnienie deklaracji ZUS ani opłacania składek. Istnieją jednak pewne warunki, które należy spełnić, by móc skorzystać z tego rozwiązania:

  • przychód uzyskiwany w ramach działalności nierejestrowanej nie może przekroczyć wysokości połowy pensji minimalnej, czyli w 2019 roku kwoty 1125 zł brutto,
  • osoba, chcąca prowadzić działalność nierejestrowaną, nie może w ciągu 60 poprzednich miesięcy prowadzić działalności gospodarczej zarejestrowanej w CEIDG,
  • prowadzona działalność nie wymaga specjalnych zezwoleń czy koncesji.

W ten sposób można przetestować swój pomysł na firmę: sprawdzić, czy w ogóle pojawią się zamówienia, jak wiele czasu trzeba będzie poświęcić na zarobek itp.

Co w sytuacji, gdy przekroczymy próg wspomniany w pierwszym punkcie? Nasza działalność nierejestrowana automatycznie staje się „typową” działalnością gospodarczą z dniem przekroczenia progu. Od tego momentu mamy 7 dni na uzupełnienie dokumentów w CEIDG i ZUS.

Działalność nierejestrowana a ZUS

Działalność nierejestrowana ma sporo zalet, a jedną z nich jest brak konieczności rozliczeń z ZUS. W praktyce oznacza to, że nie płacimy żadnej składki – zdrowotnej, chorobowej ani emerytalnej, nie ma też obowiązku składania deklaracji.

Jest to rozwiązanie o tyle dobre, że nie generuje żadnych dodatkowych kosztów, a dokumentacja jest ograniczona do minimum. Jednak jeśli nie mamy innego źródła ubezpieczenia (np. umowy o pracę), lepiej niż działalność nierejestrowana sprawdzi się założenie „typowej” działalności gospodarczej z obowiązkiem ubezpieczenia w ZUS.

Jak rozliczyć działalność nierejestrowaną?

Choć działalność nierejestrowana jest zwolniona ze składek ZUS, to konieczne jest rozliczenie się z urzędem skarbowym. W przeciwieństwie to typowy przedsiębiorców, osoby prowadzące tzw. firmę na próbę nie płacą miesięcznych lub kwartalnych zaliczek. Rozliczenie odbywa się raz w roku, przy okazji składania PIT-ów. Przychód, osiągnięty w ramach działalności nierejestrowanej, należy ująć w deklaracji PIT-36, w specjalnie wyznaczonym miejscu opisanym jako „Działalność nierejestrowana, określona w art. 20 ust. 1ba ustawy”. Ten przychód będzie opodatkowany wg skali podatkowej (18%, a po przekroczeniu progu – 32% od nadwyżki), nie ma możliwości skorzystania z innej formy obliczania podatku. Oczywiście, można tutaj zastosować także koszty uzyskania przychodu, które obniżą wartość podatku. Trzeba jednak dokładnie je udokumentować, zachowując wszelkie faktury.

Działalność nierejestrowana a VAT

Wiadomo już, że spoczywa na nas obowiązek opłacenia podatku dochodowego, wynikającego z działalności nierejestrowanej. Jednak to nie jedyny podatek, który należy uiścić w urzędzie skarbowym – jak zatem wygląda sprawa podatku VAT?

Nie ma tutaj właściwie żadnej różnicy: działalność nierejestrowana jest traktowana taka samo, jak każda inna. Oznacza to, że istnieje możliwość skorzystania ze zwolnienia z VAT, np. ze względu na fakt uzyskiwania niskich przychodów. Trzeba pamiętać jednak, że jest kilka branż i grup towarów, przy których zwolnienie z VAT nie obowiązuje, nawet mimo niskiego obrotu. W takiej sytuacji na przedsiębiorcy spoczywa obowiązek odprowadzenia podatku VAT w taki sam sposób, jaki robiłby to przy zwykłej działalności gospodarczej.

Podsumowując, działalność nierejestrowana może być bardzo wygodnym rozwiązaniem dla osób, które rozważają założenie własnego biznesu. Mają wówczas praktycznego rozeznania się w popycie na oferowane przez nich usługi lub towary bez konieczności troszczenia się o formalności w CEIDG i ZUS. Nie muszą także martwić się o to, jak założyć działalność nierejestrowaną – tak naprawdę wystarczy, że zaczną wykonywać zlecenia i wystawiać rachunki do ustalonej odgórnie wysokości obrotu.  Jest to tez dobre rozwiązanie dla osób chcących dorobić do swojej pensji. Działalność nierejestrowana a praca na etacie – nie ma tu żadnych przeciwwskazań, wręcz przeciwnie. Opłacanie składek ZUS w ramach etatu sprawi, że nie zostaniemy bez ubezpieczenia.

Skontaktuj się z nami

Biuro Rachunkowe Małe Podatki
al. Kasztanowa 18, 53-125 Wrocław



501 37 27 64
więcej